Materiale utile

Ghidul se doreste a fi un instrument util pentru companii in activitatea lor de a pune in practica principiul nediscriminarii si egalitatii de sanse la locul de munca.
Ghidul are la baza o serie de cercetari juridice şi sociologice, experienta in domeniu a Centrului de Resurse Juridice si a Centrului Parteneriat pentru Egalitate, precum si bune-practici din tari membre ale Uniunii Europene.
Publicatia informeaza despre cum se manifesta discriminarea la locul de munca si despre modul activ de implicare in lupta impotriva ei si in promovarea diversitatii.
Materialul cuprinde date din sondaje si statistici, exemple, extrase din legi, cazuri solutionate si idei de masuri si modalitati concrete de aplicare a lor in cadrul unei companii. In anexe este cuprins si un minidictionar cu termeni de baza in domeniul antidiscriminarii si un model de cod de conduita nediscriminatorie, cod ce poate fi usor adaptat realitatilor din fiecare companie si inclus in pachetul de documente interne.
Copyright, Centrul de Resurse Juridice, Centrul Parteneriat pentru Egalitate, 2007

Ghidul defineste si ofera exemple si studii de caz privind discriminarea si in special discriminarea de gen pe piata muncii, stereotipurile de gen, modalitatile in care se manifesta discriminarea pe piata muncii – in procesele de recrutare si selectie a personalului, in formarea profesionala si promovare, in salarizare, in concediere, pe perioada maternitatii si a cresterii si ingrijirii copilului, in situatiile de hartuire sexuala etc. Aceste aspecte sunt insotite de reglementarile legislative care sanctioneaza respectivele cazuri de discriminari pe piata muncii.
Ghidul prezinta modalitatile prin care o persoana care se considera discriminata poate solutiona situatia de discriminare, atat in interiorul organizatiei din care provine, cat si in afara acesteia, aratand pasii concreti de urmat, precum si institutiile la care persoana discriminata poate apela in demersul sau.
Materialul prezinta si rolul sindicatelor in gestionarea eficienta a cazurilor de discriminare pe piata muncii, bune practici in sindicatele din diverse tari in rezolvarea unor situatii de discriminare, precum si rolul organizatiilor neguvernamentale in gestionarea cazurilor de discriminare, oferind, in acest sens, exemple de bune practici ale unor organizatii neguvernamentale din Romania.
Copyright, Centrul Parteneriat pentru Egalitate, 2008

Ghidul ofera informatii despre ce inseamna managementul diversitatii si ce beneficii aduce acesta pentru companii, precum si exemple de programe care incurajeaza/sustin diversitatea angajatilor. Sunt definite discriminarea, tipurile de discriminare, stereotipurile si prejudecatile legate de femei si barbati, fiind oferite exemple in acest sens.
Lucrarea prezinta informatii, instrumente si resurse utile pentru manageri si manageri de resurse umane in practicarea managementului diversitatii, aratand situatiile de discriminare care pot sa apara pe piata muncii (in procesele de recrutare si selectie a personalului, in formarea profesionala si promovare, in salarizare, in concediere, pe perioada maternitatii si a cresterii si ingrijirii copilului, in situatiile de hartuire sexuala etc.), precum si obligatiile legale pe care angajatorii le au in prevenirea si solutionarea acestor situatii de discriminare si modalitatile concrete si instrumente utile de gestionare a discriminarii in organizatii, cuprinzand si exemple ale unor companii din diverse tari.
Un capitol al lucrarii trateaza si modalitatile de dezvoltare a unor politici si regulamente interne eficiente, menite sa sustina managementul diversitatii.
Copyright, Centrul Parteneriat pentru Egalitate, 2008

Ghidul introduce dimensiunea de gen in educatia pentru sanatate, dimensiune care ajuta atat la o mai buna intelegere a sanatatii si bolii cat si la interventii mai eficace atunci cand este cazul.
Adresandu-se, in egala masura, profesorilor si elevilor, lucrarea ofera numeroase informatii pentru promovarea stilului de viata sanatos in randul elevilor, furnizand instrumente necesare pentru ca profesorii sa invete copiii si tinerii despre riscurile fumatului, drogurilor, alimentatiei irationale, abuzului de alcool. Sunt prezentate multe activitati recomandate profesorilor in munca la clasa, ofera rezumate concise ale unor cercetari laborioase si numeroase strategii si programe de interventie si preventie.
Volumul arata modul in care socializarea diferita a fetelor si baietilor se transforma in factori de risc pentru imbolnaviri si accidente si modul in care stereotipurile de gen, ca factori de risc pentru sanatate, pot sa fie minimalizate sau chiar neutralizate la orele de educatie pentru sanatate.
Copyright, Centrul Parteneriat pentru Egalitate, 2004

Scopul ghidului este de a promova si valoriza potentialul abordarii diferentelor de gen in activitatea consilierilor şcolari. Acestia, prin activitatile pe care le desfasoara, pot sprijini parintii in cresterea si educarea copiilor prin oferirea de informatii utile in valorificarea potentialului copiilor.
Ghidul prezinta diferentele dintre fete si baieti evidentiate de studii de cercetare si ofera sugestii de valorizare a potentialului individual al fetelor si al baietilor. Lucrarea arata cum diferentele de gen se traduc in termenii avantajelor si dezavantajelor pentru baieti si fete.
Prima parte a ghidului ofera rezultatele celor mai importante cercetari din neurostiinte si psihologie privind diferentele de gen iar a doua parte prezinta limitele pe care atitudinile sociale si diferentele de gen le impun si modalitati de depasire a acestor limite.
In capitolul introductiv este prezentat modul in care se formeaza identitatea de gen si factorii cognitivi, sociali si culturali care influenteaza formarea acesteia. Urmatoarele trei capitole prezinta diferentele cognitive si motorii, emotionale si sociale si barierele in dezvoltarea potentialului real al copiilor la aceste nivele.
Pornind de la nevoile parinţilor, un capitol se refera la autocontrolul comportamental care prezinta problematica disciplinei din perspectiva diferentelor de gen.
Ultimele doua capitole abordeaza teme de interes major pentru parinţi si anume diferente in comportamentul sexual si in orientarea pentru cariera.
Copyright, Centrul Parteneriat pentru Egalitate, 2004

Lucrarea prezinta problema diferentelor de gen in leadership, prezentand teoriile care incearca sa identifice factorii care explica diferentele intre femei si barbati privind leadership-ul.
Lucrarea incearca sa ofere un raspuns la intrebarea „Cum se explica faptul ca femeile sunt in continuare in urma barbatilor ca acces la pozitii manageriale de top?”, in contextul in care studiile privind genul in organizatii releva faptul ca, desi femeile pot adopta stiluri diferite de leadership comparativ cu barbatii, ele sunt cel putin la fel de eficiente in pozitiile de conducere. Femeile tind sa fie mai degraba democratice in stilul de conducere, fata de barbati care, in general, adopta un stil mai autocrat.
Diferenta de gen in aceasta situatie, dupa cum se afirma in material, nu se refera la procesul de a conduce propriu-zis, ci la autoritatea pe care o persoana, numita intr-o pozitie de conducere, o solicita si o negociaza pentru a-si putea exercita functia. Diferente nu apar in eficienta cu care barbatii sau femeile folosesc autoritatea acordata in procesul de conducere, diferenţele aparand in procesul de negociere a autoritatii.
Lucrearea ofera si strategii diverse pe care angajatii, managerii si managerii de resurse umane le pot aplica in organizatii pentru a valoriza abilitatile de conducere ale femeilor si barbatilor, oferind in anexe si un chestionar care se poate aplica managerilor dar si femeilor-lider din organizatie sau celor identificate ca persoane cu potential de leadership care au ca obiectiv de cariera ocuparea unei functii de conducere.
Copyright, Centrul Parteneriat pentru Egalitate, 2006

Studiul a fost realizat de către IMAS (Institutul de Marketing si Sondaje) pentru Centrul Parteneriat pentru Egalitate - CPE, in perioada 9-16 noiembrie 2006, pe un eşantion reprezentativ pentru populatia din zona urbana, respectiv orase mari si mijlocii.
Obiectivele principale ale studiului:

  • Identificarea perceptiei populatiei de referinta in legatura cu:
    • ce este hărţuirea sexuală
    • care sunt formele de manifestare ale hărţuirii sexuale
    • care sunt prejudecăţile şi stereotipurile vehiculate in legatură cu hărţuirea sexuală
    • care sunt consecinţele produse de hărţuire la nivelul victimelor
    • cat de des este intalnită hărţuirea sexuală
  • Identificarea celor mai practicate modalităţi de soluţionare a situaţiei de hărţuire sexuală de către persoanele care se confruntă cu astfel de situaţii;
  • Identificarea gradului de informare al populaţiei de referinţă cu privire la cadrul legal care reglementează hărţuirea sexuală.

Copyright, Centrul Parteneriat pentru Egalitate, 2007

Cand privim atent o organizatie, observam ca angajatii din cadrul ei sunt diferiti. Diferente semnificative pentru organizatii sunt si diferentele de gen (dintre femei si barbati). In primul rand, pentru ca femeile si barbatii difera la nivel de comportamente, atitudini, interese si nevoi si, in al doilea rand, pentru ca atitudinile, asteptarile, opiniile noastre si ale celor din jur despre femei si barbati sunt diferite si pot influenta deciziile de recrutare, promovare, evaluare, salarizare si, nu in ultimul rand, performanta la locul de munca.
Ghidul ofera o perspectiva noua asupra proceselor de resurse umane, perspectiva menita sa integreze diferentele dintre femei si barbati si nevoile lor specifice, oferind instrumente practice si informatii concrete care pot fi adaptate la specificul organizatiilor si implementate cu succes.
Utilitatea ghidului este data tocmai de faptul ca ofera pasii necesari pentru a face actiunile si procesele de resurse umane intr-un mod mai specific, in sensul de a lua in calcul caracteristicile si nevoile angajatilor, femei sau barbati si de a oferi acestora sprijinul de care au nevoie pentru a functiona la maximum de eficienta. Cum? Prin formare adecvata, prin recrutarea si promovarea celor mai potrivite persoane, prin oferirea de evaluare, suport si feedback in mod constant, prin masuri care sa le permita sa isi echilibreze viata de familie si viata profesionala, prin crearea de contexte care sa le mentina si sa le dezvolte un stil sanatos de viata profesionala. Toate acestea cu scopul ca angajatii sa isi imbunatateasca si sa isi mentina performanta in munca.
In plus, ghidul ofera si informatii utile pentru realizarea si implementarea de proceduri pentru gestionarea eficienta a situatiilor de maternitate, pentru analiza posturilor si conceperea unui sistem de salarizare, pentru prevenirea si combaterea cazurilor de hartuire sexuala, pentru luarea deciziilor de promovare sau angajare astfel incat acestea sa nu fie discriminatorii si, mai ales, sa nu sustina sau sa recompenseze un angajat neperformant in dauna unuia performant.
Abordarea ghidului este una foarte noua, care cuprinde aspecte de psihologie aplicata in resurse umane, reglementari legislative nationale si europene, date statistice, studii si cercetari, sugestii privind masurile cele mai potrivite pentru a fi aplicate de organizatii, exemple de actiuni specifice destinate angajatilor, exemple de bune practici implementate de organizatii din alte tari.
Copyright, Centrul Parteneriat pentru Egalitate, 2006

Companiile opereaza pe o piata care le solicita sa-şi dezvolte un management al diversitatii angajatilor. In contextul in care forta de munca este, conform prognozelor, din ce in ce mai diversificata din perspectiva genului, etniei, varstei etc., organizatiile trebuie sa-si dezvolte politici care sa le ajute sa integreze aceasta forta de munca diversificata si sa beneficieze de ea, obtinand performanta. Pentru aceasta, organizatiile au nevoie sa invete sa gestioneze adecvat diversitatea angajatilor.
Diversitatea trece dincolo de sporirea numarului de persoane avand caracteristici diferite, acesta fiind doar primul pas. Diversitatea la locul de munca ar trebui inteleasa ca perspective variate, modalitati diferite de a lucra pe care le aduc membri apartinand unor grupuri diferite. Angajatii sunt diferiti şi ca urmare aduc perspective si cunostinte diferite despre cum se realizeaza sarcinile de la locul de munca.
Lucrarea defineste ce inseamna managementul diversitatii, prezinta conditiile care sprijina o organizatie sa beneficieze de diversitatea angajatilor sai, avantajele pe care diversitatea angajatilor le aduce companiilor de business, efectele negative ale gestionarii neadecvate a diversitatii culturale a angajatilor, programe de resurse umane privind diversitatea angajatilor (etape, exemple etc.), aspecte privind dezvoltarea abilitatilor managerilor de a gestiona diferentele dintre angajati si diversitatea culturala a acestora (traininguri despre diversitate). Materialul ofera si cateva instrumente practice de gestionare a diversitatii ce pot fi utilizate in traininguri privind diversitatea angajatilor, precum si un instrument de evaluare a organizatiei din perspectiva managementului diversitatii.
Copyright, Centrul Parteneriat pentru Egalitate, 2007

Lucrarea prezinta problematica echilibrului intre viata profesionala si cea personala, de familie, cuprinzand temele:
-Ce este work life balance si ce beneficii aduce angajatilor si companiei
-Care este rolul managerilor si managerilor de resurse umane in promovarea work life balance. Obstacole si solutii
-Cum promovam echilibrul viata profesionala – viata privata in cadrul companiei
-Cum dezvoltam si aplicam, pas cu pas, politici si programe de work life balance in companie
Copyright, Centrul Parteneriat pentru Egalitate, 2009
http://www.cpe.ro/images/publicatii/Cum_dezvoltam_si_implementam_politic...